شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.


تبليغات
سامانه ي پيامکي آز پي ان يو مقالات ISI
فروشگاه اينترنتي آز پي ان يو خريد شارژ آز پي ان يو

ادبیات تحقیقزمان کنونی: ۱۴-۹-۱۳۹۵، ۰۳:۴۵ :عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: jasem
آخرین ارسال: fahime.azad69
پاسخ: 2
بازدید: 446

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.71
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ادبیات تحقیق

۱۳-۱۲-۱۳۹۲, ۰۴:۳۶ :عصر
ارسال: #1
ادبیات تحقیق
سلام
دوستان منظور از ادبیات تحقیق چیه؟
با تشکر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۳-۱۲-۱۳۹۲, ۰۵:۵۱ :عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳-۱۲-۱۳۹۲ ۰۵:۵۱ :عصر، توسط fahime.azad69.)
ارسال: #2
RE: ادبیات تحقیق
يشينه و ادبيات نظري پژوهش


tttt1

پيشينه و ادبيات نظري پژوهش

روزنه‏اي به دنياي پژوهش (8)

دکتر حسين خنيفر

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


mmmm

«پژوهش چيزي نيست که شخص مي‏سازد؛ بلکه چيزي است که شخص کشف1 مي‏کند».

«طوسي»

tttt

مقدمه

mmmm

يکي از بخش‏هاي مهم تحقيق، بخش مربوط به پيشينه و ادبيات تحقيق است؛ يعني
يكي از کارهاي ضروري در هر پژوهشي، مطالعه منابع2 مربوط به موضوع تحقيق
است؛ زيرا سرچشمه علوم را مي‌توان در پيشينه آنها کاوش کرد (دمپي ير، 2006،
ص 1).

جان ديوئي3 اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک مي‏کند تا بينش عميقي
نسبت به جنبه‏هاي مختلف موضوع تحقيق پيدا کند. مطالعه منابع، بايد هم از
منابعي باشد که به طور مستقيم، در رابطه با موضوع تحقيق مي‏باشند و هم از
منابعي باشند که به صورت غيرمستقيم با آن موضوع، ارتباط دارند(دلاور، 1375،
ص 182).

در اين بخش اين مسائل مطرح است:

الف) پيشينه تحقيق چيست؟

ب) اهميت پيشينه تحقيق چيست؟

ج) اهداف پيشينه‌يابي تحقيق کدامند؟

د) منابع مهم پيشينه تحقيق کدامند؟

ه) روش‏هاي پيشينه تحقيق چه مي‏باشند؟

از اين رو، به نظر برخي از فلاسفه آموزشي، مانند جان لاک، هدف آموزش
کارآمد، اين است که شخص ضمن آشنايي با دانش لازم، طوري بار آورده شود که
روش‌هاي کاويدن جهان موضوعات را به خوبي انجام دهد(فراست، 2006، ص 308).

tttt

اهميت پيشينه کاوي در تحقيق

mmmm

يک پژوهش‌گر، قبل از انجام تحقيق و بعد از انتخاب موضوع و تدوين عنوان و
قبل از نگارش طرح تحقيق، نياز دارد كه با مراجعه به مدارک و اسناد، پيرامون
موضوع و مسئله‏اي که براي تحقيق انتخاب کرده است، آگاهي خود را گسترش دهد؛
تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقيق و متغير‏هاي خود را
دوباره تعريف و معين كند و کرانه‏هاي آنها را مشخص سازد. اين امر به او کمک
مي‏کند تا تحقيقات خود را در راستاي مجموعه پژوهش‏هاي هم خانواده قرار دهد
و آن را با دستاوردهاي تحقيقاتي ديگران هماهنگ کند.

هدف از گنجاندن بخش پيشينه تحقيق، عبارت است از:

1. برقراري ارتباط منطقي4 ميان اطلاعات پژوهش‏هاي قبلي با مسئله تحقيق.

2. دست‌يابي به چارچوب نظري و يا تجربي5 براي مسئله تحقيق.

3. آشنايي با روش‏هاي تحقيق مورد استفاده در پژوهش‏هاي گذشته.

براي رسيدن به اين اهداف، توجه به نکات زير ضروري است:

الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقيق.

ب) ارائه مطالب از کلي به جزئي (عمومي6 و اختصاصي7).

ج) اجتناب از بيان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با يکديگر.

د) تنظيم مطالب به طور سازماندهي شده، همراه با روندهاي منطقي.

ه) ارائه نتايج مطالعات قبلي و نقد آنها.

بهتر است كه اين بخش، با ارائه خلاصه‏اي که در بر گيرنده نکات مهمّي8 است،
پايان گيرد. بررسي پيشينه تحقيق، توانايي محقق را در انتخاب اطلاعات مهم و
ارتباط آنها با يافته‏هاي تحقيق، نشان مي‏دهد و چارچوبي براي اجراي تحقيق،
فراهم مي‏آورد(بازرگان و ديگران، 1376، ص 322). بايد توجه کرد که در ادبيات
موضوع، آخرين دستاوردهاي علمي، ‏پيرامون مسئله، بررسي مي‏شوند و در پيشينه
تحقيق، تحقيقات مشابه، مورد بررسي قرار مي‏گيرند.

tttt

با توجه به اين که در تدوين نهايي پايان نامه، فصل دوم به مروري بر ادبيات و
پيشينه موضوع اختصاص مي‏يابد در طرح‌هاي مقاله قبل، جايگاه آن را ملاحظه
کنيد.

mmmm

پيشينه تحقيق که در بسياري از موارد، تحت عنوان «ادبيات تحقيق» و «سابقه
تحقيق» از آن ياد مي‏شود، به تمام منابعي گفته مي‌شود که با موضوع مورد
بررسي و هدف‌هاي آن، ارتباط دارند و محقق به آنها مراجعه مي‏کند. از اين
رو، هر گونه نظريه، قانون و بررسي قبلي درباره موضوع پژوهش را مي‏توان جزء
پيشينه آن منظور داشت. فراموش نکنيم که هر تحقيق، بر مبناي بديهياتي انجام
مي‏گيرد که در مطالعات قبلي، روشن شده است و تمام مطالعاتي که فرض‌ها و
بديهيات و خاستگاه تحقيق را به وجود آورده‌اند، جزء پيشينه تحقيق محسوب
مي‏شوند. همان طور که در مجموعه مقاله‏هاي مربوط به نگرش پژوهشي اشاره
کرديم، تفکر انسان، پديده‌اي تکاملي است و انديشه‏هاي هر نسل، بر مبناي
انديشه‏هاي نسل‌هاي قبلي، شکل مي‏گيرند. از اين رو، فکرهاي پژوهشي محققان،
حتي در مواردي خود توجه ندارند، از تفکرات علمي ‏مطالعات قبلي به وجود
مي‏آيند و توجه به اين مطالعات پيشينه، به پژوهش مورد نظر، جنبه تکميلي
بخشيده، آن را با کوشش‌هاي قبلي، پيوند مي‏دهد.

درباره اهميت پيشينه، همين اندازه کافي است که از روي تعداد پيشينه‏هايي که
محقق به آنها مراجعه مي‏کند، مي‏توان به مطالعات زمينه و نيز تأمل او
درباره موضوع مورد بررسي، پي برد. چه بسيار پژوهش‌هايي که اگر به حد کافي
به بررسي‏هاي پيشينه مراجعه مي‏کردند، ديگر لزومي ‏براي انجام آنها پيدا
نمي‏شد. محققاني مي‏توانند پيشينه‏هاي مناسب براي تحقيق خود پيدا کنند که
مسئله تحقيق را به خوبي مطالعه کرده باشند.

tttt

هدف‌هاي مطالعه منابع مربوط به موضوع

mmmm

1. تعيين دقيق متغيرهاي اساسي

متغيرهاي اساسي، متغيرهايي هستند که پژوهش‌گر علاقه‌مند است روابط ميان
آنها را در تحقيق، مورد بررسي قرار داده، تبيين كند. با مطالعه منابع،
مي‏توان هم به متغيرهاي اساسي در تحقيق پي برد و هم ساير متغير‏هايي را که
احتمال ارتباط آنها وجود دارد، شناسايي کرد.

مثال: اگر پژوهش‌گري بخواهد در حوزه اقتصاد و يا تعليم و تربيت، تحقيق کند،
مطالعه منابع، مي‏تواند در مورد عواملي که با پويايي اقتصادي - مثل کنترل
تورم،10 توليدات، قدرت پول ملي – اطلاعات روشني به وي ارائه دهد و در تعليم
و تربيت نيز مي‌تواند عواملي مثل يادگيري، شيوه‏هاي تدريس، تأثير نيروي
انساني و ساير موقعيت‏هاي مؤثر را مورد شناسايي قرار داده، متغير‏هاي موجود
در زمينه‏هاي مربوط را به خوبي مورد مطالعه قرار دهد.

2. تشخيص آن چه انجام شده و آن چه بايد انجام شود

مطالعه منابع، به محقق کمک مي‏کند تا دريابد تا کنون چه کارهايي انجام شده و
چه کارهايي بايد دنبال شود يا آن که چه کارهايي ناتمام مانده که بايد کامل
شوند.

ضمن اين که مطالعه منابع، مي‏تواند به عنوان نقطه شروع کار محققان مطرح
باشد و در واقع، کار محققان، توسعه کارهاي گذشتگان است. همچنين محقق
مي‏تواند اولويت انتخاب موضوع را مشخص كند. يا حتي جنبه‏هاي مختلفي از يک
موضوع را که لازم است مورد تحقيق قرار گيرد، روشن كند.

3. تعيين کردن معاني و روابط ميان متغيرها11

در پايان مطالعه منابع، محقق مي‏تواند معاني متغيرها را با توجه به نوع
رابطه آنها نسبت به همديگر، مشخص کند؛ زيرا بسياري از متغيرها قبل از شروع
تحقيق، براي پژوهش‌گر، نامشخص و يا بي‌تأثير به نظر مي‏رسند و محقق با
مطالعه منابع، به ضرورت بررسي آنها پي مي‏برد. ضمن اين که تعاريف و معاني
آنها نيز روشن‌تر خواهد شد.

4. مقايسه نتايج تحقيقات انجام شده با فرضيه‏هاي تحقيق

مطالعه منابع، مي‏تواند به عنوان يک منبع خوب براي ارزش‌يابي فرضيه‏ها12
باشد. اگر چه بهتر است فرضيه‏هاي تحقيق، بعد از مطالعه منابع ارائه شوند؛
تا محقق با بينشي عميق‌تر، به ارائه فرضيه‏هاي خود اقدام كند؛ اما در ميان
محققان؛ معمول است که اول به ارائه فرضيه‏هاي خود مي‏پردازند وسپس اقدام به
مطالعه منابع مي‏كنند(رمضاني، 1378، ص37).

همچنين از ديگر هدف‌هاي پيشينه‌يابي در تحقيق، امور زير مي‌باشند:

الف) ارتباط دادن تحقيق با مطالعاتي که در همان زمينه توسط ديگران انجام
يافته است؛ زيرا از اين طريق، مطالعه پژوهشي از وضعيت انتزاعي بيرون آمده،
نسبت به پژوهش‌هاي موجود در همان زمينه، جنبه تکميلي پيدا مي‏کند و به
عبارت ديگر، تحقيق با تلاش‌هاي علمي‏ ديگر، پيوند حاصل مي‏کند.

ب) از طريق مراجعه به پيشينه‏هاي قبلي، مي‏توان به جنبه‏هايي که پژوهش‌هاي
قبلي به آنها توجه نکرده‌اند، توجه داشت و جنبه نوآوري و تکاملي پژوهش را
رعايت كرد.

ج) استفاده از روش‌هاي موفق پژوهش‌هاي قبلي و پرهيز از تکرار شکست‌هاي گذشته.

د) پرهيز از دوباره کاري و تکرار تحقيق‏هاي قبلي.

و) برخورداري از يافته‏هاي پژوهش‌هاي قبلي در همان زمينه (بياني، 1378، ص 12).

tttt

منابع مربوط به پيشينه تحقيق

mmmm

از منابع مربوط به پيشينه تحقيق، مي‏توان به امور زير اشاره كرد:

1. اطلاعات موجود در بانک‌هاي اطلاعاتي.

2. تأليف‏ها، ترجمه‏ها و مقاله‏هاي مربوط به موضوع مورد بررسي.

3. پايان‌نامه‏هاي مربوط به موضوع مورد بررسي.

4. نظريه‏هاي موجود در زمينه موضوع مطالعه.

5. سالنامه‏هاي مراکز تحقيقاتي و فرهنگي، مانند يونسکو.

6. تجربه‏هاي صاحب‌نظران.

7. سايت‏هاي اينترنتي و استفاده از موتورهاي جست‌جوگر(دلاور، 1383، ص 92).

tttt

روش‌هاي پيشينه‌يابي

mmmm

متداول‌ترين روش در پيشينه‌يابي پژوهش، آن است که کليدواژه‏هاي موضوع مورد
بررسي را استخراج کرده، آنها را به بانک‌هاي اطلاعاتي بدهيم؛ تا از
مطالعاتي که پيش از آن درباره موضوع مورد نظر به عمل آمده و در شبکه موجود
است، اطلاع حاصل کنيم. همچنين با مراجعه به فهرست منابع کتاب‌هاي مرتبط با
موضوع مورد بررسي، مي‏توان از مطالعات متعدد قبلي در اين موضوع آگاه شد.

در کشورهاي جهان سوم که انتشار کتاب و مقاله با مشکلات و محدوديت‌هاي
بيشتري مواجه است، بسياري از صاحب‌نظران، با وجود دارا بودن تجربه مطالعاتي
در زمينه‏هاي مختلف، فرصت انتشار آنها را پيدا نمي‏کنند. از اين رو، ضرورت
مراجعه به اين افراد، به ويژه در مناطق دورافتاده، به عنوان يکي از
روش‌هاي پيشينه‌جويي تحقيق، يادآوري مي‏شود(بياني، 1378، ص 123).

در مراجعه به کتابخانه‏ها، چنانچه به دنبال اثر شناخته شده‏اي نباشيم و يا
مؤلفي را در زمينه موضوع معيني شناسايي نکرده باشيم، از طريق فيش‌هاي تنظيم
شده بر حسب موضوع، مي‏توان آثاري را در زمينه موضوع مورد مطالعه، پيدا
کرد.

پس از پيدا کردن منابع و استخراج مطالبي از آنها که با مطالعه مورد نظر
ارتباط پيدا مي‏کنند، به طور معمول، آنها را بر روي فيش‌هاي مخصوص يادداشت
مي‏کنيم و در بالاي همان فيش، مشخصات كتاب يا مقاله را مطابق اصول فهرست
نويسي، درج مي‏کنيم.

در استناد به منابع، مي‏توان جملات آن را به طور مستقيم و با نقل قول ذکر
کرد. البته بايد در نظر داشت که نقل قول عبارات، در داخل گيومه آورده
مي‏شود. در مراجعه به منابع، محقق وظيفه دارد كه اعتبار داخلي و خارجي آنها
را مورد نظر قرار دهد و از استناد به منابع غيرمعتبر و ضعيف و يا منابعي
كه به محقق، كمكي نمي‌كنند، خودداري كند.

tttt

منابع اطلاعاتي براي بررسي پيشينه تحقيق

mmmm

منابع اطلاعاتي تحقيق، به دو دسته زير تقسيم مي‏شود: 1. منابع دست اول13.
2. منابع دست دوم14. منابع دست اول، مطالعات و نوشته‏هاي اوليه يک
نظريه‌پرداز، محقق يا شاهد زنده در يک واقعه است. منابع دست اول، حاوي تمام
گزارش‌هاي تحقيق يک نظريه يا بيانات يک ناظر است و به اين دليل مفصل و در
بعضي موارد، خيلي فني است. از جمله منابع دست اول، مطالعات تجربي منتشر شده
در مجله‏ها يا در نظام‏هاي بازيابي اطلاعات، تک نگاري‏هاي انديشمندانه،
گزارش‏هاي تحقيقي و برخي پايان‌نامه‏هاست.

منابع دست دوم هم نهاده15 ادبيات نظري و تجربي قبلي است. از جمله اين گونه
منابع، کتاب‏ها، مقاله‏هاي منتشر شده در دايره المعارف‌ها و مقاله‏هايي است
که وضع دانش موجود را درباره يک موضوع، از طريق خلاصه کردن تحقيقات اصلي،
ارزيابي مي‏کند. همچنين يک کتاب درسي که در زمينه‏اي علمي ‏به بسياري از
منابع دست اول - در يک چارچوب واحد - وحدت مي‏بخشد همچنين يک منبع دست دوم
است. منبع اطلاعاتي دست دوم، يک ديد کلي درباره مطلب، فراهم مي‏آورد. گر
چه در بررسي پيشينه تأکيد مي‏شود که در حد امكان، از منابع دست اول استفاده
شود، ولي منابع دست دوم هم مي‏توانند مفيد واقع شوند. به طور مثال، منابع
تحقيقات روان‌شناسي و علوم تربيتي را مي‏توان به سه دسته کلي زير تقسيم
کرد:

الف) منابع انتشار يافته در ايران.

ب) ساير منابع خارجي.

ج) سايت‏هاي اينترنتي داخلي و خارجي.

tttt

فرآيند بررسي پيشينه تحقيق

mmmm

به منظور بررسي تحقيقات قبلي و تدوين پيشينه تحقيق، بايد منابع اطلاعاتي
مرتبط با موضوع تحقيق، جايابي شده، مورد تحليل قرار گيرند. براي اين منظور،
پژوهش‌گر بايد مراحل زير را که در شکل قبل نشان داده شده طي كند:

1. مشخص کردن واژگان کليدي مرتبط با مسئله تحقيق؛ کليدواژگان، همان
توصيف‌گر‏هاي مسئله تحقيق است. براي انتخاب اين توصيف‌گرها، پژوهش‌گر
مي‏تواند مفاهيم تشکيل دهنده و مرتبط با موضوع تحقيق را مورد توجه قرار
دهد.

2. جست‌و‌جوي منابع اطلاعاتي؛ مانند نمايه‏ها، چکيده‌نامه‏ها و کتاب‏هاي
مربوط به موضوع تحقيق و به عبارت ديگر درباره هر يک از کليدواژه‌ها، بايد
منابعي را که اطلاعات پژوهشي مربوط را به دست دهد، يافت. براي اين امر،
مي‏توان پايگاه‏هاي رايانه‌اي داده‏ها را نيز مورد نظر قرار داد و اطلاعات
پژوهشي بالقوه را بازيابي کرد.

3. يافتن عنوان مقاله‏هاي مرتبط با موضوع تحقيق.

4. جايابي نسخه‏هايي از مقاله‏هاي مورد نظر.

5. گزينش مقاله مرتبط؛ در اين مرحله، ابتدا هر يک از مقاله‏ها يا گزارش‏هاي
جايابي شده، به طور مقدماتي مطالعه مي‏شود؛ تا ميزان رابطه آنها با موضوع
تحقيق، مشخص شود. بر اين اساس، مقاله‏ها و يا گزارش‏هاي نامربوط، کنار
گذاشته مي‏شوند.

6. طبقه‌بندي مقاله‏ها؛ در اين مرحله، مقاله‏ها و يا گزارش‏هاي مرتبط با
مسئله تحقيق، مشخص شده، بر حسب روش، متغيرها، ابزار و امثال آن، دسته‌بندي
مي‏شوند.

7. تهيه چکيده؛ پس از مطالعه منابع، چکيده‏اي از آنها تهيه مي‏شود (چگونگي تهيه چکيده از منابع اطلاعاتي، در صفحات بعد آمده است).

8. تهيه کتاب‌شناسي؛ در اين مرحله، با توجه به منابع مورد استفاده، فهرست
کاملي از منابع مورد استفاده، با در نظر گرفتن ضوابط کتاب‌شناسي مرسوم،
تهيه مي‏شود. بايد توجه داشت که تا کنون در ايران ضوابط تدوين کتاب‌شناسي
به صورت «معيار ملي»، صورت نگرفته است. راهنماهاي گوناگوني براي اين امر در
دسترس مي‏باشند؛ مانند آيين نگارش (سميعي، 1369) و آيين گزارش‌نويسي (حري،
1371) و علاوه بر اينها، راهنماي روان‌شناسان و پژوهش‌گران در علوم تربيتي
و روان‌شناسي که توسط انجمن روان‌شناسان امريکا(APA)16 تدوين شده، نيز در
تهيه کتاب‌شناسي مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

9. نقد مقاله‏ها و گزارش‏ها؛ همزمان با تهيه کتاب‌شناسي، منابع مورد
استفاده، مقاله‏ها و گزارش‏هاي منتخب، مورد بررسي انتقادي قرار مي‏گيرند.
براي اين منظور، در مورد هر مقاله، بايد طرح تحقيق آن مورد نظر قرار گرفته،
روش اجراي آن به طور انتقادي بررسي شده، يافته‏هاي به دست آمده در رابطه
با هدف‏هاي تحقيق، مورد قضاوت قرار گيرد.

10. تدوين چارچوب نظري و يا تجربي تحقيق، در اين مرحله، بر اساس اطلاعات به
دست آمده از پژوهش‏هاي قبلي و نظريه‏هاي موجود مرتبط با مسئله، چارچوب
نظري يا تجربي تحقيق، فراهم مي‏شود.

tttt

تنظيم گزارش پيشينه تحقيق

mmmm

هر منبع، پس از مطالعه، چکيده‌سازي و رده‌بندي مي‏شود. مرتبط‌ترين و
مناسب‌‌ترين منبع، بايد اول مطالعه شود. از اين مطالعه، پژوهش‌گر مي‏تواند
فهم قابل قبولي از مسئله پيدا کند و نسبت به رده‌بندي منابع، تصميم بگيرد.

چکيده‌سازي يک گزارش يا مقاله که معمولاً روي يک کارت يا برگه به ابعاد «8 * 12سانتي متر» نوشته مي‏شود، داراي مراحل زير است:

1. نخست چکيده يا خلاصه مقاله يا گزارش مطالعه مي‏شود؛ تا لزوم مطالعه مقاله يا گزارش، به صورت کامل روشن شود.

2. اگر منبع به اندازه کافي با مسئله مربوط باشد، به نکات اصلي توجه بيشتري
مي‏شود و بخش‏هاي مربوط، براي مطالعه دقيق‌تر و چکيده‌سازي، انتخاب
مي‏شوند.

3. مشخصات کتاب‌شناسي دقيقاً روي کارت، به سبکي که مورد نظر محقق است، ضبط
مي‏شود و اگر سبک خاصي مورد نظر نباشد، از سبک متداول روان‌شناسان امريکايي
پيروي مي‏شود.

اغلب مقالات مجله‏ها، از شکل استانداردي که به خواندن و يادداشت برداشتن
سهولت مي‏بخشد، پيروي مي‏کنند. ترتيب ارائه مطالب عبارت است از: چکيده،
مقدمه‏اي که حاوي بيان مسئله، اهميت و بررسي پيشينه، سؤال يا فرضيه، روش
تحقيق، نتايج، خلاصه يا بحث با نتيجه‌گيري‏هاي ضمني و همين روال، معمولاً
در چکيده‌سازي اطلاعات روي کارت‏هاي يادداشت دنبال مي‏شود.

بسياري از مقاله‏هاي تحقيقي را که صفحات آنها کم است، مي‏توان با سرعت مطالعه کرد. گزارش‏هاي تحقيقي، مانند

پايان‌نامه‏ها و تک‌نگاري‏ها، معمولاً طويل‌ترند. به اين گونه مرجع‏ها بايد
نگاهي انداخت و بخش‏هاي مرتبط با مسئله را به صورت دقيق مطالعه کرد.

از آن جا که نمي‏توان اهميت مرجع‏ها را قبل از مطالعه تمام آنها در بررسي
پيشينه تعيين کرد، يادداشت برداري، بايد به اختصار صورت گيرد و اگر لازم
است درباره منبعي بيشتر نوشته شود، از عبارات و علامات اختصاري استفاده
مي‏شود. گرچه نکات خيلي مهم را ممکن است قبلاً با ذکر صفحه نقل کرد، ولي
تمام نکات اصلي (مسئله، روش تحقيق، يافته‏ها و نتايج ضمني) بايد يادداشت
شوند. علاوه بر اين، بررسي کننده، بايد عکس‌العمل انتقادي و ارزيابي خود را
از مطالعه و رابطه آن را با مسئله تحقيق، در برگه، يادداشت کند. منابعي که
نظريه‏اي را مطرح مي‏کنند، برنامه‏اي را توصيف مي‏کنند، يا عقايد و
پيشنهاد‏هايي را خلاصه مي‏کنند، به نحو ديگري چکيده‌سازي مي‏شوند. در اين
گونه موارد، فقط احکام اصلي يک نظريه، جنبه‏هاي خاص يک برنامه يا موضع اصلي
مقاله‏هاي توصيفي، يادداشت مي‏شوند. نقل قول بايد با تأمل صورت گيرد و
بيشتر براي مقاصد تشريحي و نه استنادي، به کار رود.

بررسي پيشينه، يک توالي نقل قول نيست؛ بلکه تلفيق مطالب بررسي شده و تفسير
پژوهش‌گر از دانش موجود درباره مسئله است(بازرگان و ديگران، 1384، ص
66-62). در پايان، پژوهش‌گر از يک نظام رده‌بندي مناسب، براي ايجاد بصيرت
درباره مسئله و منطق تحقيق استفاده مي‏کند.

اين نظام رده‌بندي، در هر بررسي پيشينه، متفاوت است و با اهميت مسئله و نقد
پژوهش‌گر از پيشينه، رابطه دارد. محقق در جريان جست‌و‌جوي پيشينه، با
اطلاعات زيادي مواجه مي‏شود که تمام آنها در بررسي پيشينه به کار نمي‏آيد و
فقط از تحقيقاتي که به تحقيق او مربوط است، استفاده مي‏کند. بررسي پيشينه
نشان مي‏دهد که محقق بر موضوع تحقيق خود، اشراف دارد و از آخرين تحقيقات در
رابطه با آن آگاه است. بررسي بايد به روشني نشان دهد که چگونه پيشينه
منتخب، به هدف‏هاي تحقيق مورد نظر مربوط مي‏شود. بيان مسئله، بايد قبل از
بررسي پيشينه و سؤال يا فرضيه تحقيق، بايد بعد از بررسي پيشينه، ارائه شود.
بيان اهميت تحقيق مي‏تواند قبل يا بعد از بررسي پيشينه باشد. گزارش بررسي
پيشينه، به بخش‏هاي زير تقسيم مي‏شود: 1. مقدمه. 2. نقد17. 3. تحقيقات
قبلي. 4. خلاصه.

در مقدمه، هدف يا وسعت بررسي بيان مي‏شود. هدف ممکن است يک بررسي مقدماتي
براي بيان يک مسئله يا ارائه يک طرح تحقيق يا يک بررسي کامل، به منظور
تحليل و نقد دانش مبتني بر تحقيق مربوط به يک موضوع باشد. اساس بررسي، نقد
پيشينه است. پژوهش‌گر بايد بررسي را به طوري تنظيم كند که به طور منطقي،
انتخاب و اهميت مسئله را توجيه كند. خلاصه کردن مقاله‏اي تحقيقي، يک بررسي
آگاه کننده نيست. تحقيقات بايد بر حسب سهمي ‏که در افزايش دانش درباره
موضوع دارند، مانند نقد طرح‏ها و روش‏هاي به کار رفته براي به دست آوردن آن
دانش، رده‌بندي، مقايسه و مقابله شوند.

خلاصه بررسي پيشينه تحقيق، دانش موجود را درباره موضوع مورد بررسي، بيان و
کمبودهاي آن را مشخص مي‏کند. کمبود ممکن است به علت مشکلات مربوط به روش،
فقدان تحقيقات درباره مسئله مورد نظر و يا عدم نتايج قاطع تحقيقات قبلي
درباره مسئله باشد. اين خلاصه، منطق هدف‏هاي ويژه تحقيق، سؤال يا فرضيه را
فراهم مي‏آورد. بررسي پيشينه با کلي‌ترين منابع اطلاعاتي - که کمترين رابطه
را با مسئله دارند - شروع مي‏شود و با بحث درباره مرتبط‌ترين مرجع، خاتمه
مي‏پذيرد.

tttt

تمرين و بررسي

1. پيشينه تحقيق به چه منظوري انجام مي‏شود؟

mmmm

2. اهميت پيشينه تحقيق به چه دلايلي است؟

3. اهداف اساسي مطالعه پيشينه تحقيق را نام برده و توضيح دهيد.

4. منابع پيشينه تحقيق كدامند و در يک دسته‌بندي کلي، چند نوع مي‏باشند؟

5. طبق نمودار فرايند بررسي پيشينه تحقيق، چه مراحلي وجود دارد و چگونه پيشينه تحقيق بررسي مي‏شود؟

tttt

مطالعه موردي 1

mmmm

دانشجويي در صدد است درباره رابطه بين تحولات تاريخي – اجتماعي و بالندگي
ملت‏ها تحقيق كند. موارد زير را درباره اين عنوان بررسي كنيد:

الف) كليدواژه‏هاي اين موضوع كدامند؟

ب) براي بررسي پيشينه اين موضوع، از كجا و چگونه بايد شروع كند؟

ج) طبق نمودار فرآيند پيشينه تحقيق، تدوين 10 مرحله‌اي پيشينه را با اين موضوع ترسيم كنيد.

tttt

مطالعه موردي 2

mmmm

اگر مطالب اين مقاله را به خوبي مطالعه كرده‌ايد، به سؤالات زير پاسخ دهيد:

الف) يك موضوع مرتبط با رشته خود را تدوين كنيد.

ب)‌ كليدواژه‏هاي آن را استخراج كنيد.

ج) حداقل 10 منبع دست اول و دست دوم، براي پيشينه تحقيق ذكر كنيد.

د) فرآيند مورد نظر خود را در تدوين پيشينه تحقيق، ترسيم كنيد.

tttt

واژه نامه

mmmm

1. Discovery

2. Resource Study

3. Dewey jan

4. Logic Relation

5. Empirical

6. Common

7. Special

8. Focal Notes

9. Quality

10. Inflation Control

11. Variables

12. Hypothesis evaluation

13. Primary Source

14. Secondary Source

15. Synthesis

16. American Psychological Association

17. Criticism

pppp

منابع و مآخذ

1: بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازي، الهه (1384) روش تحقيق در علوم رفتاري، تهران: انتشارات آگاه

2: بياني، احمد (1378) روشهاي تحقيق و سنجش در علوم تربيتي و روان شناسي، تهران: انتشارات رهيافت

3: حري، عباس (1371) آيين گزارش نويسي، تهران: دبيرخانه هيئت امناي کتابخانه‏هاي عمومي‏شور

4: خاکي، غلامرضا (1384) روش تحقيق با رويکردي به پايان نامه نويسي، تهران: انتشارات بازتاب

5: دلاور، علي (1383) روش‌هاي تحقيق پيشرفته، تهران: واحد علوم و تحقيقات

6: دمپي، ير (2007) تاريخ علم، ترجمه: عبدالحسين آذرنگ، تهران: انتشارات سمت

7: رمضان، خسرو (1378) روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري و علوم اجتماعي، شيراز: انتشارات فاطميه

8:سميعي، احمد (گيلاني) (1369) آيين نگارش، تهران: مرکز نشر دانشگاهي، چاپ سوم

9: طوسي، محمد علي (1382) سياست‌گذاري در نظامهاي آموزش، تهران: واحد علوم و تحقيقات

10: فراست، اس، اي (2006) درس‌هاي اساسي فلاسفه بزرگ، ترجمه: منوچهر شادان، تهران: انتشارات بهجت

11. Wiersma, W. (1986) Research methods in Education: An Introduction (4th ed). Boston: Allyn and Bacon, Inc.








اشاعه فرهنگ به اشتراک گذاری منابع علمی : نیاز جامعه علمی ایران
فایل های درسی خود را برای استفاده دیگر دانشجویان در تالار ارشد به اشتراک بگذارید.

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در صورت استفاده از هر فایلی که قرار دادم صلوات یادتون نره...مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ممنون
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط jasem ، elham_torki ، heram
ارسال پاسخ 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
1 (17) پیشینه تحقیق Eli23 0 117 ۲۱-۵-۱۳۹۴ ۰۷:۲۳ :عصر
آخرین ارسال: Eli23

کسانی که از این موضوع بازدید کرده اند . . . ( آز پی ان یو )
27 کاربر زیر موضوع را خوانده اند:
Administrator (۱۴-۱۲-۱۳۹۲, ۱۱:۳۷ :صبح)، fahime.azad69 (۱۳-۱۲-۱۳۹۲, ۰۵:۵۱ :عصر)، habib (۱۴-۱۲-۱۳۹۲, ۰۴:۲۷ :عصر)، motamed (۱۹-۱۲-۱۳۹۲, ۰۱:۳۰ :صبح)، heram (۱۶-۱۲-۱۳۹۲, ۱۰:۴۴ :عصر)، parnia (۱۴-۱۲-۱۳۹۲, ۰۱:۴۶ :عصر)، najmehjoon (۱۶-۱۲-۱۳۹۲, ۰۵:۴۳ :عصر)، sarahb (۱۳-۱۲-۱۳۹۲, ۱۱:۴۰ :عصر)، amir__t (۳-۱-۱۳۹۳, ۱۲:۴۱ :عصر)، samaneh672 (۱۳-۱۲-۱۳۹۲, ۰۶:۵۵ :عصر)، elham_torki (۱۴-۱۲-۱۳۹۲, ۰۶:۱۵ :عصر)، rabbanieng (۱۴-۳-۱۳۹۴, ۱۲:۵۰ :عصر)، rezaee1050 (۱۶-۱۲-۱۳۹۲, ۰۶:۴۲ :عصر)، soheilahassanshahi (۶-۳-۱۳۹۴, ۰۷:۴۷ :صبح)، jasem (۱۹-۱۲-۱۳۹۲, ۰۸:۴۶ :عصر)، behzad5383 (۱۴-۱۲-۱۳۹۲, ۱۱:۴۶ :عصر)، moeinbarzin (۱۵-۱۲-۱۳۹۲, ۱۱:۴۱ :عصر)، tanhayepaeezi (۲۴-۱۲-۱۳۹۲, ۱۱:۲۶ :صبح)، yousefiamozesh (۱۷-۳-۱۳۹۳, ۰۶:۳۰ :عصر)، bita_1392 (۳-۶-۱۳۹۳, ۰۹:۴۶ :صبح)، raha67 (۲۰-۸-۱۳۹۳, ۰۴:۵۹ :عصر)، ashketanhae (۶-۴-۱۳۹۴, ۰۱:۱۷ :صبح)، artemis40 (۴-۱۲-۱۳۹۳, ۱۱:۵۶ :صبح)، hadiopera (۲۸-۳-۱۳۹۴, ۱۱:۳۱ :صبح)، farvahar (۲۴-۴-۱۳۹۴, ۰۵:۰۶ :عصر)، Eli23 (۲۱-۵-۱۳۹۴, ۰۹:۳۵ :عصر)، moazameh (۲۸-۹-۱۳۹۴, ۱۲:۱۰ :عصر)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


آپلودسنتر آز پي ان يو تالار گفتمان آز پي ان يو
تبلیغات نیازمندی های استان چهارمحال و بختیاری