شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.


تبليغات
سامانه ي پيامکي آز پي ان يو مقالات ISI
فروشگاه اينترنتي آز پي ان يو خريد شارژ آز پي ان يو

راز گشایی عید باستانی نوروززمان کنونی: ۱۸-۹-۱۳۹۵، ۱۱:۲۱ :صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Ahmad
آخرین ارسال: Ahmad
پاسخ: 1
بازدید: 464

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امتیازات: 4.07
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راز گشایی عید باستانی نوروز

۲-۱-۱۳۹۱, ۱۱:۴۵ :عصر
ارسال: #1
راز گشایی عید باستانی نوروز
مفهوم هفت و هفته از کجا آمده است؟
ریشه قداست هفت به بابل بر می‌گردد، ولی بعدها در متون پهلوی رسوخ کرده است. اما ایرانیان زرتشتی هفته را محاسبه نمی‌کردند. آنها روزهای هر ماه را اسم گذاشته بودند،‌ مثل تقویم مصری، ماه سی روز بود و سی نام مشخص داشت که به نام دادار هرمز یا “دی” بوده است. بعدها تقسیم‌بندی داخلی در ماه شد که به هفته شبیه است،‌ ولی هفته نیست. زرتشتی‌ها هفته نداشتند، ‌مانوی‌ها و دیگرانی که زرتشتی نبودند هفته داشتند. آیا ریشه هفته قدیمی‌تر از تورات است؟ احتمالا تقسیم‌بندی هفته مربوط به سامی‌هاست ولی تقویم رسمی حکومتی در ایران،‌ تقویم هفتگی نبوده. تقویم ماهیانه بوده با سی روز در ماه و یک پنج روز اضافه در سال. یعنی ٣۶۵ روز.
البته کبیسه راهم حساب می‌کردند ظاهرا دو تقویم یکی بدون کبیسه و دیگری با کبیسه داشتند.
ریشه اعداد سیزده و سی را کجا باید جستجو کرد؟ عدد سی با نماد سی روز ارتباط دارد. مساله سیزده ظاهرا باید یک رسم غیر آریایی باشد که ما نظیرش را در بین النهرین و بابل داریم. در آنجا با آداب خاصی، دوازده روز را به عنوان “اکی تو” جشن می‌گرفتند و مجسمه‌های خدایان را تطهیر می‌کردند. روز سیزدهم را که نشانگر آشفتگی پایان سال بوده که آن را هم جشن می‌گرفتند. آیا در زمان هخامنشی نوروز به همین شکل برگزار میشد؟ بله نوروز بسیار مفصل جشن گرفته میشد و شاید یکی از کاربردهای تخت جمشید برگزاری جشن و آیین‌های نوروزی در آن بوده است.
جشن گرفتن نوروز از کی در ایران آغاز شده است؟
نوروز باید جشنی مربوط به قبل از آمدن آریایی‌ها باشد. با کشفیات جدید این نکته بیشتر روشن شده که در ایران و در این سرزمین اقوامی زندگی می‌کردند که دارای فرهنگی خیلی قدیمی و ریشه‌دار بودند. این طور نیست که ما نوروز را از بین النهرین قرض کرده باشیم، ولی آن چه سند و مدرک داریم از بین النهرین است. آنها پیش از ما وارد دوره تاریخی شده بودند و تاریخ داشتند. به هر حال دست کم از دو سه هزار سال قبل ایرانیان نوروز را جشن می‌گرفتند. احتمالا جشن نوروز با آیین‌های “ازدواج مقدس” باید ارتباط داشته باشد. تصور می‌شده که الهه بزرگ یعنی الهه مادر، شاه را برای شاهی انتخاب می‌کرده و با او ازدواج می‌کرده است. در واقع کاهنه‌ای به نیابت از الهه با شاه ازدواج می‌کرد.
عمو نوروز و حاجی فیروز از کجا آمده‌اند؟
آیا داستان‌های فرعی‌ هستند که در طول زمان به نوروز اضافه شده‌اند؟ عمو نوروز و حاجی فیروز اصلا فرعی نیستند، خیلی هم اصلی‌اند. داستان عمو نوروز، داستانی عاشقانه است. عمو نوروز منتظر زنی است. آنها می‌خواهند با هم ازدواج کنند. این داستان می‌تواند به آن ازدواج مقدس الهه و شاه مربوط باشد. در واقع آن زن بی‌نام (سال) عاشق عمو نوروز است و آن الهه هم عاشق شاه است. یعنی عمو نوروز نماد شاه است؟ عمو نوروز نماد کسی است که برکت می‌دهد، حالا شاه یا هر کس دیگر و آن زن هم منتظر عمو نوروز است.
می‌شود این زن را با زمین هم هویت دانست؟ معمولا زن همیشه با زمین هم هویت است، جز در بعضی از اساطیر مصری که زمینش مذکر است، معمولا زن و زمین یکی هستند.
بقیه قصه عمو نوروز و حاجی فیروز چگونه است؟
الهه که عاشق شاه است، او را انتخاب می‌کند و آن زن عاشق (سال) هم عمو نوروز را برمی‌گزیند. دیدار زن و عمو نوروز اتفاق نمی‌افتد. زن هیچوقت در زمان عمو نوروز بیدار نیست، آن قدر خانه را روفته و روبیده و کار کرده که خوابش برده. زن صاحب خانه است و مرد مسافر، و این سفر همیشه ادامه دارد. اما داستان حاجی فیروز بسیار جدی‌تر و مهم‌تر است. سیاهی صورت حاجی فیروز باید مربوط به بازگشت او از دنیای مردگان باشد. ظاهرا داستان از این قرار است که “ایشتر” که همان الهه تموز است شاه دوموزی را برمی‌گزیند. یک روز الهه به زیرزمین می‌رود و با ورود الهه به زیرزمین، در روی زمین باروری متوقف می‌شود. نه دیگر درختی سبز می‌شود و نه دیگر گیاهی هست. خدایان که از ایستایی جهان ناراحت بودند، برای پیدا کردن راه حل جلسه می‌کنند و قرار می‌شود که نیمی از سال را “دوموزی” به زیر زمین برود و نیم دیگر سال را خواهر دوموزی که “گشتی ننه” نام دارد، به جای برادر به زیرزمین برود. وقتی دوموزی به روی زمین می‌آید، بهار می‌شود و تمام مراسم نوروز هم ظاهرا و احتمالا به دلیل آمدن اوست. وقتی دوموزی را به زیرزمین می‌فرستند، لباس قرمز تنش می‌کنند و دایره، دنبک، ساز و نی‌لبک دستش می‌دهند و این یعنی خود حاجی فیروز. صورت سیاهش هم مربوط به بازگشت از دنیای مردگان است و این شادمانی‌ها برای بازگشت دوموزی از زیرزمین است.
اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍمِنْ اوْلیائِکَ
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط nasrin67 ، AliReza ، STAR
ارسال پاسخ 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  معماری شهر باستانی پترا manjoon 0 384 ۶-۶-۱۳۹۱ ۰۴:۰۸ :عصر
آخرین ارسال: manjoon

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


آپلودسنتر آز پي ان يو تالار گفتمان آز پي ان يو
تبلیغات نیازمندی های استان چهارمحال و بختیاری