شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.


تبليغات
سامانه ي پيامکي آز پي ان يو مقالات ISI
فروشگاه اينترنتي آز پي ان يو خريد شارژ آز پي ان يو

10 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ (Top 10 Superhero Movies Ever)زمان کنونی: ۱۴-۹-۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ :صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mostafa haddadi
آخرین ارسال: mostafa haddadi
پاسخ: 1
بازدید: 448

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 3.84
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

10 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ (Top 10 Superhero Movies Ever)

۲۹-۱۰-۱۳۹۰, ۱۰:۴۶ :عصر
ارسال: #1
10 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ (Top 10 Superhero Movies Ever)
مقدمه: اين روزها مدام فيلم هاي سينمايي مختلف و پرهزينه‌اي بر اساس ابر قهرمانان (superheroes) مجلات مصور ساخته ميشوند و اكثرا هم موفقيت‌هاي تجاري و هنري بي‌نظيري را نصيب سازندگانشان مي‌كنند به طوريكه به راحتي در ميان بهترين و پرفروش‌ترين آثار سينمايي سال قرار مي‌گيرند. اما سئوال اين است كه از ميان انبوهي از فيلم‌هاي كميك استريپي كدام ها را بيشتر دوست داريد؟ آيا تا به حال سعي كرده‌ايد كه ليستي شخصي از 10 فيلم برتر ابر قهرماني براي خود درست كنيد؟
مطلبی که در اینجا میخوانید را سال گذشته و در وي‍ژه نامه شماره 100 نشريه "پيل بان انيميشن" به چاپ رساندم ولی چند روز پیش آن را به روز تر کردم تا دو فیلم کمیک استریپی سال 2011 را نیز شامل شود. بدیهی است که انتخاب تنها 10 عنوان از میان این همه فیلم واجد شرایط، كار ساده‌ای نیست و البته من سعی کرده ام دلایل محکمی برای انتخاب های خودم ارائه دهم ولی اگر با گنجانده شدن برخی از فیلم‌ها یا ترتیب قرار گرفتن آن‌ها در فهرست موافق نیستید، آن را به حساب نظر شخصی من، که ممکن است تا حدودی به تعصب و نوستالژی آمیخته باشد، بگذارید.

10) پسر جهنمی (۲۰۰۴)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



به سختی می‌توان تصور کرد که فیلمساز دیگری به غیر از “جیلرمو دل تورو” کارگردان مکزیکی‌الاصل هالیوود می‌توانست چنین اقتباس باشکوه و وفادارانه‌ای از کمیک‌استریپ‌های مستقل پسر جهنمی (Hellboy) روانه‌ی پرده‌ی سینماهای جهان کند. دل تورو در فیلم تعادل دلپذیری میان صحنه‌های اکشن و شخصیت پردازی ایجاد کرده است. “ران پرل‌من” در قالب پسر جهنمی استثنایی است. او پرسوناژی جذاب خلق می‌کند که می‌توان به راحتی شیفته‌اش شد؛ ابرقهرمانی که در پس تمام توانایی‌های فوق بشری و ظاهر نامتعارفش، قلبی از طلا دارد. پسر جهنمی با بهره‌گیری از لشگری از کاراکترهای فرعی جذاب، ثابت می‌کند که ترکیب همگون ژانر ابرقهرمانی با عناصر فانتزی، ماوراء‌الطبیعه و رومانتیک (!) چقدر می‌تواند خوش‌آیند و منحصر به فرد باشد

9) سوپرمن (۱۹۷۸)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



روی پوسترهای تبلیغاتی سوپرمن نوشته شده بود: “(با دیدن این فیلم) باور خواهید کرد که یک مرد می‌تواند پرواز کند”. تماشاچیانی که در اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی دسته دسته به دیدن فیلم رفتند، این جمله را تصدیق کردند. تماشای صحنه‌های پرواز سوپرمن در میان آسمان‌خراش‌های شهر متروپولیس و دست و پنجه نرم کردن او با “لکس لوثر” که با موسیقی حماسی و گوش‌نواز “جان ویلیامز” همراهی می‌شود، هنوز هم وجد‌آور است. نقش‌آفرینی “کریستوفر ریو” در قالب “کلارک کنت / سوپرمن” حرف ندارد. سوپرمنی که او ارائه می‌کند، ترکیبی از شکوه، اصالت و انسانیت است. سوپرمن تا مدت‌ها به عنوان بهترین و حماسی ترین اقتباس سینمایی از روی کمیک‌استریپ محسوب می‌شد و هنوز هم مسحور کننده است، به ویژع نیمه‌ی ابتدایی آن.

8) ایکس ۲: اتحاد مردان ایکس (۲۰۰۳)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



نخستین فیلم زنده از سه‌گانه‌ی مردان ایکس به دلیل آنکه توانست به دنياي پيچيده میوتانت‌های (تغییر یافته‌های ژنتیکی) مشهور مارول وفادار باشد و آنها را درون دنیای قابل‌باوری جای دهد به موفقیت رسید و راه را براي اقتباس‌هاي كميك‌استريپي بعدی هموارتر‌ كرد، ولی ایکس ۲: اتحاد مردان ایکس (X2: X-Men United) با بهره‌گیری از افکت‌های ویژه‌ی بهتر، کاراکترهای اصلی و فرعی بیشتر و داستانی گیراتر، چشم‌ها را خیره می‌کند. در ضمن، هواداران پرشمار “ولورین” (Wolverine) در این فیلم فرصت می‌یابند بیش از پیش از حضور مؤثر کاراکتر محبوب خود لذت ببرند و در جستجوی او برای پرده‌برداری از گذشته‌ی رمزآلودش همراه شوند. اما یک‌بار دیگر این نگرش فلسفی متفاوت “پروفسور اگزاویر” و “ماگنتو” است که داستان فیلم را جلو می‌برد.



7) بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۵)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



با تمام احترامی که برای فیلم‌های آقای “برتون” قائل هستم، باید اذعان کرد که “کریستوفر نولان” اولین کارگردان تاریخ سینماست که درک درست و دقیقی از کاراکتر بتمن دارد. او در بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) با تکیه بر سبک منحصر به فرد خود در کارگردانی، دنیایی واقع‌گرایانه و تاریک‌اندیش خلق كرده است که در آن هیچ خبری از شخصیت‌های خبیث لوده، لوکیشن‌های پر زرق و برق یا دیالوگ‌های بچگانه نیست. اما شاید مهم‌ترین ویژگی فيلم این باشد که برای اولین بار چهره‌ای از “بروس وین” ارائه می‌دهد که از شخصیت بتمن و دشمنان او جذاب‌تر است. در بتمن آغاز می‌کند تماشاچی کاملا حضور بروس وین را باور می‌کند و با خودسازی روحی و جسمی او همراه می‌شود.


6) مردان ايكس: كلاس اول (2011)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



پيش از اكران مردان ايكس: كلاس اول (X-Men: First Class) آنقدر شايعه و حرف و حديث پشت سرش بود كه همه خود را آماده يك افتضاح كميك استريپي ديگر كرده بودند. اما اين فيلم بار ديگر ثابت نمود كه هرگز نبايد تنها براساس شنيده‌ها يا تيزر و تبليغات يك اثر سينمايي درباره‌اش قضاوت كرد. فيلم از نقاط مثبت فراواني مثل كارگرداني فوق‌العاده، نقش آفريني‌هاي معركه، فيلمنامه محكم و تفكر برانگيز، كاراكترهاي باور‌پذير، جلوه‌هاي ويژه‌اي كه در خدمت داستان هستند و ... سود مي‌برد ولي بارزترين نكته‌اي كه در تمام لحظات آن به چشم مي‌خورد اين است كه سازندگانش نه تنها موفق شده‌اند پيش درآمدي باطراوت بر فيلم‌هاي پيشين مردان ايكس بسازند و گذشته كاراكترها را مو به مو برايمان حلاجي كنند بلكه دنياي منحصر به فردي را خلق كرده‌اند كه مي‌تواند روي پاي خودش بايستد و شبيه هيچ اثر ديگري نباشد.

5) كاپيتان آمريكا: نخستين انتقام‌گير (2011)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



كاپيتان آمريكا: نخستين انتقام‌گير (Captain America: The First Avenger) اثري خوش ساخت و منسجم است كه به لطف بازي فوق‌العاده “كريس اوانز” در نقش اصلي و افكت‌هاي كامپيوتري خوب و موثري كه هرگز داستان را تحت‌الشعاع خود قرار نمي‌دهند، خيلي از بدبينان را غافلگير كرد. نكته قوت فيلم در فيلم‌نامه هوشمندانه‌اش نهفته است. به عبارت ديگر، بيننده به خوبي حضور “استيو راجرز” و نحوه تبديل شدن او از يك فرد بسيار نحيف و معمولي به يك ابر‌قهرمان را قبول مي‌كند. فيلم‌نامه حتي با موفقيت توضيح مي‌دهد كه چرا او در ميدان نبرد لباس رنگارنگي كه شايد در نگاه نخست بسيار مضحك به نظر برسد، بر تن مي‌كند. به علاوه، فيلم‌نامه نویسان از يك سو توانسته اند به خوبي به منبع الهام خود يعني دنياي كميك استريپ وفادار باشند و از سويي ديگر برخي از المان‌هاي آن را دلچسب و باورپذيرتر نمايند.

4) شواليه تاريكي (2008)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



شواليه تاريكي (The Dark Knight) نظركساني را كه ژانر فيلم‌هاي كميك‌استريپي را جدي نمي‌گيرند، عوض مي‌كند و توقعات تماشاچي را بالا مي‌برد زيرا سازندگانش نهايت سعي خود را كرده‌اند تا با جسارتي كم‌نظير قواعد مرسوم اين ژانر را به هم بريزند و به استانداردي جديد دست يابند. اما باید اعتراف کرد که فيلم بخش عمده موفقيت تجاري ـ هنري خود را مديون “هيث لجر” مرحوم و بازي حيرت‌انگيز وي در نقش “جوكر” است. در حقيقت، نقش‌آفريني او آنقدر غافلگير‌كننده است كه شخصيت بتمن را نيز كاملاً تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و آن را آسيب‌پذير و ملموس تر مي‌كند.

3) اسپایدرمن (۲۰۰۲)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



اسپایدرمن فیلمی بود که ژانر ابرقهرمانی را به محبوبیت فعلی آن رساند. این فیلم رکوردهای فروش را شکست و از بازیگران گمنام ولي با استعدادش، ابرستاره ساخت ولی از همه مهمتر اینکه به هالیوود و تهیه‌کنندگان آن ثابت کرد که اگر پروژه‌های کمیک‌استریپی خود را به دست کارگردان توانایی بدهند که از کودکی با کمیک‌استریپ بزرگ شده و ذات آنها را درک می‌کند، آن وقت هرگز ضرر نخواهند کرد. “سام ریمی” همان چیزی را به هواداران اسپایدرمن می‌دهد که سال‌های سال منتظرش بودند: اقتباسی که در آن جلوه‌های ویژه كامپيوتري و سكانس‌هاي اکشن عظیم هرگز اجازه نمی‌یابند به سدی در مقابل لحظات رومانتیک و ارزش‌های انسانی تبدیل شوند.

۲) سوپرمن ۲ (۱۹۸۰)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



با در نظر گرفتن تمام اتفاقات و مشکلاتی که سوپرمن ۲ در جریان تولیدش دچار بود، واقعا معجزه‌ای رخ داد که شکست مفتضحانه‌ای نخورد و حتی بهتر از قسمت اول از کار درآمد. حتی جلوه‌های ویژه‌ی از مد افتاده‌ای که شاید الان کمی چشم‌ها را بیازارد یا شوخی‌های اسلپ استیکی که گاهی بی‌جا به نظر می‌رسند، مانع از لذت بردن تماشاچی از داستان زیبای آن نمی‌شود؛ داستانی که با اتکا به نقش‌آفرینی شگفت انگیز بازیگران فیلم، استادانه تمام جوهره و فلسفه‌ی وجودی کاراکتر سوپرمن را به تصویر كشيده و هوش و ذهن تماشاچي را به كلي در‌گير مي‌كند. راستی، سکانس مبارزه‌ی سوپرمن با سه هم‌نژاد خبیث خود در خیابان‌های متروپولیس هنوز هم تماشایی و نفس‌گیر است!

۱) اسپایدرمن ۲ (۲۰۰۴)

مهمان ها نمي توانند تصاوير را ببينند و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



“قدرت زیاد مسئولیت به همراه دارد” این شعار معروف اسپایدرمن است که هواداران کمیک‌استریپ کاملاً با آن آشنایی دارند، اما شاید “سام ریمی” و همکارانش بیش از دیگران به آن واقف بودند زیرا با حس تعهد و مسئولیت‌پذیری شگفت‌انگیزی تلاش کردند و فیلمی ساختند که نه تنها با استانداردهای بالای قسمت نخست برابری می‌کند، بلکه از هر نظر از آن سبقت می‌گیرد. در واقع، اسپایدرمن ۲ با تکمیل هر آنچه که بینندگان و هواداران پرشمار اسپایدرمن را در قسمت اول مجذوب خود کرد، ارائه‌گر اثری می‌شود که تمام توقعات را درمی‌نوردد و خالق شاهکاری می‌شود که از همه نظر ایده‌آل به نظر می‌رسد: کاراکترهای دوست داشتنی و چند بعدی، صحنه‌های اکشن نفس‌گیر (هنوز هم سکانس مبارزه‌ی اسپایدرمن با “دکتر اختاپوس” روی ترن هوایی شهر‌‌، مهیج‌ترین سکانس اکشن در میان تمام اقتباس‌های کمیک‌استریپی و بسیاری از فیلم‌های اکشن است)، جلوه‌های ویژه‌ی خارق‌العاده، نقش آفرینی‌های بی‌عیب و نقص، یک کاراکتر منفی جذاب که مخاطب به راحتی با او هم‌ذات پنداری می‌کند، فیلمنامه‌ای که نشان می‌دهد نویسندگانش کاملا شخصیت ملموس و مسئولیت‌پذیر “پیتر پارکر” را درک کرده‌اند و پایانی که تماشاچی را مشتاق دیدن قسمت بعدی می‌کند. دیگر نقطه قوت عمده فیلم این است که موفق میشود تعادلی دلپذیر میان صحنه های اکشن و مشکلات شخصی و روزمره ای که پیتر پارکر مدام با آنها روبرو میشود، خلق کند. با این همه شاید اصلی‌ترین نکته درباره‌ی اسپایدرمن ۲ این باشد که سازندگانش کاملا با ذات پرانرژی و اغراق‌آمیز کمیک‌استریپ‌های ابرقهرمانی آشنا بوده‌اند، لذا آنها نه تنها فیلمی برجسته از نظر فنی و ارزش‌های هنری ساخته‌اند، بلکه اثری خلق کرده‌اند که هرگز خسته‌کننده نیست و پیام جدي خود را به شکلی جذاب به مخاطب انتقال می‌دهد بدون آنکه دنیایی بیش از حد تلخ و تاریک خلق کند.
« اَلَیسَ اللهُ بِکَافٍ عَبدَهُ ... »
آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟!

سوره ی مبارکه ی زمر - آیه ی نورانی 36
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mohammad
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


آپلودسنتر آز پي ان يو تالار گفتمان آز پي ان يو
تبلیغات نیازمندی های استان چهارمحال و بختیاری